To, że trzeba w ogóle zadbać o regularną kopie ważnych danych to już oczywiste.
W znaczącej części przypadków rozwiązanie którym w wypadku awarii
sprawna naprawia czy zastąpienie uszkodzonego serwera i przywrócenie danych z kopii to wystarczające rozwiązanie.
Ryzykujemy przestojem w pracy kilku godzin ewentualnie ponowne wprowadzenie danych jakie wprowadziliśmy od stworzenia regularnej kopii do awarii.
Lecza czasem standardowe podejście to za mało.
W niektórych sytuacjach przy pewnej skali świadczonych usług na przykład sklepy internetowe czy serwisy z których korzysta duża ilość użytkowników zaczynają mieć zupełnie inne wymagania.
– systemy wysokiej dostępności – odporność na awarie
W takich przypadkach każda awaria powodująca zatrzymanie usług to realne straty finansowe bo na przykład klienci nie mogą robić zakupów czy korzystać z usług tym bardziej straty informacji o dokonanych transakcjach są nie do otworzenia. O starach wizerunkowych nie wspominając.
Wówczas budujemy infrastrukturę tak żeby awaria żadnego z pojedynczych elementów nie mogła spowodować zatrzymania usługi.
Przygotowujemy scenariusze działania już nie tylko co zrobić: jak zepsuje się dysk, zasilacz lecz także co zrobić jak zepsuje się cały serwer przez problemy z awariami sieci, zasilania w serwerowni po tak skrajne scenariusze jak pożar całej serwerowni w której mamy serwery … to się już zdarzało .
Skalowalność
Oddzielną serią zagadnień przy pewnej skali użytkowników są możliwości pojedynczych urządzeń które zawsze się w pewnym momencie kończą.
W takich sytuacjach konfigurujemy infrastrukturę potrafiącą elastycznie rozkładać obciążenie tak, żeby obsłużyć ilość użytkowników często znacznie przekraczającą możliwości pojedynczego serwera.
Również kwestią czasu przy pewnej skali usług jest zmierzenie się z różnymi rodzajami ataków na infrastrukturę na które też trzeba się przygotować.
Bardzo ważny wówczas staje się monitoring infrastruktury pozwalający nam na bieżąco reagować na zdarzenia i problemy zanim użytkownicy w ogóle będą w stanie je odczuć.